Mobiel internet begon als iets voor onderweg. Bellen zonder draad, een bericht sturen, daar begon het mee. En met 2G en vooral 3G kwam het mailen en sms-en er bij. De eerste apparaten waren groot, schaars en duidelijk herkenbaar. Verbinding was iets wat je had... of niet. Het was nog niet vanzelfsprekend.
Langzaam veranderde dat. Met elke generatie werd het netwerk sneller en betrouwbaarder, maar vooral: alledaagser. De telefoon werd een smartphone en inmiddels loopt iedereen er mee. Maar er gebeurde ook wat onzichtbaar: verbinding verplaatste zich van één apparaat naar vele. Auto's, deuren, straatmeubilair: steeds meer is aangesloten op het internet. We zijn al van 'zichtbaar naar vanzelfsprekend' gegaan.
Vandaag groeit niet alleen de snelheid, maar vooral het aantal verbonden dingen. Bussen, huizen, sensoren, apparaten en natuurlijk wij zelf... alles vormt samen een onzichtbaar netwerk dat de stad doordringt. Wat begon als een lijn van apparaten, wordt een veld van verbindingen. Niet langer iets wat we gebruiken, maar iets waarin we leven.